U bent hier

03/03/2012

De Ware Tijd - 03.03.2012

“Om de kwaliteit van het onderwijs in Suriname te verbeteren, is vooral politieke wil nodig”, zegt Albert Ramdien, assistent-secretaris-generaal van de Organisatie van Amerikaanse Staten (OAS). “De rol van onderwijs wordt volgens Ramdien veel te vaak onderschat en ondergewaardeerd, waardoor er te weinig politieke en financiële aandacht hieraan wordt geschonken”, zei de OAS-topper gisteren op een persconferentie na de afsluiting van de ministeriële meeting in de Ballroom van Torarica.

De meeting handelde grotendeels over de rol van hedendaagse leerkrachten in relatie tot de uitdagingen van de 21ste eeuw.

Visie onvoldoende

Ramdien vindt het ontwikkelen van een bepaalde visie en het bepalen van een nieuwe richting voor het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs onvoldoende. “Zonder geld, zonder de institutionele capaciteit en zonder de politieke wil is het enorm moeilijk om al deze noodzakelijke verlangens te realiseren.”

Onderwijs minister Raymond Sapoen zegt in gesprek met de krant, dat Suriname veel aan deze conferentie heeft overgehouden. Tijdens de bijeenkomst is uitgekeken naar modellen, die in andere landen worden toegepast in het onderwijs, die Suriname mogelijk zou kunnen overnemen. Leerkrachten vervullen een sleutelrol in het onderwijsproces, maar moeten volgens de bewindsman professioneel worden bekwaamd om met de hedendaagse leerlingen om te kunnen gaan. Het Centrum voor Nascholing in Suriname (CeNaSu) is volgens de bewindsman een stap in de goede richting om permanente educatie tot stand te brengen.

Internationale commissie

Minister Sapoen is tijdens de bijeenkomst tot voorzitter van de Inter-Amerikaanse Commissie voor Onderwijs gekozen voor de komende twee jaren. Marie Levens, hoofd van het onderwijsbureau bij OAS, is zeer blij met deze verkiezing en kijkt uit naar de invloed, die Suriname kan uitoefenen op het programma van de commissie. Levens beloofde de minister vanuit de OAS alle steun in deze periode.-.