U bent hier

31/01/2013

PARAMARIBO - "Zelfs mijn oma heeft te maken gehad met kinderen die gedragsproblemen vertoonden.” Professor Kees van der Wolf probeert met deze woorden deelnemers van de training ‘Verbetering, Preventie en Aanpak van Gedragsproblemen in Scholen’ gerust te stellen over de jongere generatie. De training is gisteren van start gegaan in het gebouw van het Instituut voor Graduate Studies en Onderzoek (IGSR).

Volgens de deskundige is er sinds het jaar 1900 gesteld dat het steeds erger wordt met het gedrag van jeugdigen. Maar volgens de geleerde valt het eigenlijk wel mee. Hij meent dat slechts 5 procent van de probleemgevallen professionele hulp nodig heeft. De rest van de kinderen (95 procent) zou vaak een zogenaamd gedragsprobleem hebben. Dit kan volgens de hoogleraar simpel verholpen worden door goed onderwijs. "Goed onderwijs is de allerbeste preventie om gedragsproblemen te voorkomen."

Succesvol
Uit een onderzoek is verder gebleken dat een derde van de conflicten ook door de leerkracht zelf komt, doordat deze bijvoorbeeld meepest of een slecht humeur heeft. Hij is van mening dat ook een onderzoek naar de risicoleerkrachten gedaan moet worden en niet alleen naar risicoleerlingen. Hij meent dat heel veel wat de leerkrachten doen, vaak intuïtief is. "De kunst is weten om te gaan met complexiteit." Echt naar kinderen luisteren, respect tonen voor hun achtergrond en proberen het standpunt van de kinderen te begrijpen zijn enkele kenmerken die een succesvolle leerkracht bezit bij het omgaan van leerlingen met een gedragsprobleem.

Het onderwerp gedragsproblemen in scholen zal altijd een interessant onderwerp zijn. "Omdat het nooit weg zal gaan", meent van der Wolf. Nu kunnen leerkrachten wel geleerd worden beter om te gaan met verschillende probleemgevallen. Hierdoor kan de kwaliteit van het onderwijs verbeterd worden. De deskundige drukt de aanwezigen op het hart dat de leerkracht een les kan voorbereiden maar niet de diverse interacties. Onderwijzers hebben op jaarbasis meer dan 250.000 interacties. "Er is geen enkel boek dat je kan uitleggen hoe je een situatie het best aanpakt, omdat ze elk verschillen.".-.

Uit: De Ware Tijd 24.01.2013